"دریا وگردشگری"

"دریا وگردشگری"

شرکت کننده مسابقات وبلاگ نویسی با محوریت دریا وگردشگری
"دریا وگردشگری"

"دریا وگردشگری"

شرکت کننده مسابقات وبلاگ نویسی با محوریت دریا وگردشگری

رونق صنعت گردشگری در حوضه دریا


 

تعطیلات نوروزی فرصت طلایی برای بهره‌گیری از ظرفیت مسافران نوروزی برای معرفی و رونق صنعت گردشگری در حوزه دریا در استان‌هایی چون هرمزگان بود، فرصتی که تاکنون در کشور ما به آن توجه چندانی نشده است.

امروزه بحث ایجاد درآمد و اقتصادسازی از فعالیت های توریسم و خدمات وابسته به آن، به عنوان یکی از پررونق ترین فعالیت های درآمدزایی در کشورهای در حال توسعه مطرح است. کشورهایی نظیر مالدیو، تایلند، لبنان و اوکراین کشورهایی است که از صنعت گردشگری و خصوصا گردشگری دریایی خود بخوبی استفاده می کنند، اما متاسفانه این ظرفیت تاکنون در کشور ما خصوصا استان هرمزگان مغفول مانده است.

آمارها بیانگر آن است از ابتدای اجرای طرح نوروزی ساماندهی سفرهای دریایی هرمزگان تا پایان پانزدهمین روز از فروردین ۹۴، در مجموع پنج میلیون و ۱۱۳ هزار و ۷۰۱ نفر سفر از طریق بنادر هرمزگان به مقصد جزایر این استان و بالعکس صورت گرفته است.بر همین اساس، در سیزدهمین روز از فروردین جابه جایی ۹۴ هزار و ۴۰۹ نفر سفر، در روز چهاردهم ۱۰۹ هزار و ۳۸۳ نفر سفر و در روز پانزدهم نیز ۷۸ هزار نفر سفر از طریق بنادر ده گانه مسافری این استان به انجام رسید.

همچنین طی ۲۰روز زمان اجرای طرح نوروزی، عملیات جابه جایی ۵۱۷ هزار و۸۹۲ دستگاه خودرو از طریق مسیرهای دریایی بین بنادر لنگه، کیش، آفتاب، چارک، پهل و لافت به ثبت رسیده است.هم اکنون بنادر مسافری این استان بیش از ۹۵ درصد از کل حمل و نقل مسافران دریایی کشور و ۱۰۰ درصد حمل خودرو به مقصد جزایر خلیج فارس را پشتیبانی می کند.

برخورداری هرمزگان از ۱۴ جزیره کوچک و بزرگ، داشتن آب و هوایی معتدل در تعطیلات نوروزی و نیمه دوم سال، بهره مندی از زیرساخت های مناسب بندری در سواحل خلیج فارس و داشتن بزرگ ترین ناوگان مسافری دریایی کشور سبب شده تا هرمزگان طی سالیان اخیر همواره در بین استان های کشور به عنوان پایتخت مسافرت های دریایی شناخته شود.

 
ادامه مطلب ...

آمار و ارقام در رابطه با گردشگری در ایران

نتیجه تصویری برای آمار و ارقام


در نیمه نخست سال ۱۳۹۱، استان‌هایی که بیشترین گردشگر خارجی را داشته‌اند به ترتیب خراسان رضوی، ایلام، آذربایجان غربی، اردبیل، آذربایجان شرقی، تهران، خوزستان، گیلان، سیستان و بلوچستان و کردستان اعلام‌شدند. به نظر می‌رسد دلیل دوم شدن ایلام در این مقاصد، ورود گردشگران عراقی از مرز ایلام به ایران است. همین قاعده برای سیستان و بلوچستان هم وجود دارد؛ گردشگران افغانستان و پاکستان از این مسیر به ایران می‌آیند.