"دریا وگردشگری"

"دریا وگردشگری"

شرکت کننده مسابقات وبلاگ نویسی با محوریت دریا وگردشگری
"دریا وگردشگری"

"دریا وگردشگری"

شرکت کننده مسابقات وبلاگ نویسی با محوریت دریا وگردشگری

دریانوردی

Image result for ‫دریانوردی‬‎

دریانَوَردی دانش و مهارت شناور بودن و ناوبری و جهت‌یابی بر روی دریاها و توده‌های بزرگ آب است. کسانی که به این فن می‌پردازند دریانورد نامیده می‌شوند. مجموعه‌ای از مهارت‌ها و رشته‌ها برای دریانوردی لازم است.برخی از این مهارت‌ها و رشته‌ها عبارت‌اند از:

دریانوردان نامدار

دریانوردان ایران باستان

دریا و حفاظت محیط زیست

محیط زیست به همه محیط‌ هایی که در آن‌ها زندگی جریان دارد گفته می‌شود. مجموعه‌ای از عوامل فیزیکی خارجی و موجودات زنده که با هم در کنش هستند محیط زیست را تشکیل می‌دهند و بر رشد و نمو و رفتار موجودات تأثیر می‌گذارندحفاظت محیط زیست درقرن21 به عنوان یکی از هشت هدف توسعه هزاره و یکی از سه پایه توسعه پایدار شناخته می‌شود.





محیط زیست انسانی شامل هوا ، آب ، خاک ، گیاه ، بیشه ، مرتع ، دریا ، دریاچه ، رودخانه ، چشمه ، آبزیان ، حیوانات ، کوه ، دشت ، جلگه ، کویر ، شهر و یا ده می باشد . آلودگی محیط زیست مهمترین مشکلی است که انسان را با دشواری هایی روبرو ساخته است.
اماسوالی که دراین قسمت مطرح است که چگونه می توان از محیط زیست دریا حفاظت کرد؟کشور ما ایران جزء کشورهایی است که هم در شمال وهم در قسمت جنوب آن مرزهای آبی دارد وبه دلیل اینکه دریا ومرزهای آبی نقش مهمی هم در اکوسیستم دریایی وانسانی وهم در اقتصاد کشور نقش دارد بنابراین پرداختن به حفظ محیط زیست آن از اهمیت به سزایی برخوردار است.


 
ادامه مطلب ...

دریا و شهر های ساحلی

نتیجه تصویری برای شهر های ساحلی

این پژوهش به دنبال آزمون رویکرد اکولوژیکی در توسعه شهرهای ساحلی است. برای تبیین و تدقیق بهتر موضوع ابتدا آسیب شناسی توسعه شهری در نوار ساحلی مورد مطالعه قرار گرفته تا آسیب های ناشی از بی توجهی شهرسازان به اکوسیستم ظریف و شکننده نوار ساحلی و شرایط حاکم بر کنش متقابل میان خشکی و آب مشخص شود. در ادامه متداول ترین رویکردها در شهرسازی نوین مورد بررسی قرار گرفته که رویکرد اکولوژیکی به سبب لحاظ نمودن شرایط خاص مکانی می تواند آثار و نتایج مثبتی در توسعه شهرهای ساحلی داشته باشد. لذا تعدادی از عوامل این رویکرد که می تواند در توسعه بهینه شهر ساحلی نور موثر باشد، مورد آزمون قرار گرفتند. یافته های تحقیق نشان می دهد که در صورت کاربرد عواملی اکولوژیکی، به دلیل منجر شدن این عوامل به کاهش جاپای اکولوژیکی در شهر، ایجاد تنوع فعالیتی در حوزه های شهری، توسعه عمودی در بخش پیرامونی و فرسوده شهر و ارتقاء پایگاه اجتماعی - اقتصادی شهروندان، این عوامل می توانند در حل مشکلات شهر نور موفق باشند.



دریافت متن کامل
حجم: 353 کیلوبایت


آلودگی

آلودگی آب های جهان


Image result for ‫آلودگی آب های جهان‬‎


بسیاری از مواد در اثر فعالیت بشر وارد دریا می‌شوند. مواد حاصل از احتراق سوخت‌ها، از طریق هوا جابجا می‌شوند و طریق بارندگی وارد دریا می‌گردند. خروجی‌های کشاورزی، صنعتی، فاضلابی شامل فلزات سنگین، آفت‌کش‌ها، مواد ضدعفونی‌کننده، مواد شوینده، و سایر مواد شمیایی سنتزشده می‌باشند. این مواد در پوسته سطحی و رسوب دریایی متمرکز می‌شوند. نتیجه تمام این آلودگی‌ها نامعلوم است زیرا مواد فراوانی هستند که این آلودگی را فراهم می‌کنند و تأثیر زیستی آن‌ها چندان مشخص نیست. فلزات سنگینی که بیشترین نگرانی را ایجاد می‌کنند عبارتند از مس، سرب، جیوه، کادمیم، و روی، در بدن بی‌مهرگان دریایی ذخیره می‌شوند. سپس در زنجیره غذایی به سمت بالا حرکت می‌کنند.

    برای بازدید از مطالب بیشتر، به ادامه مطلب مراجعه کنید...            

  

ادامه مطلب ...

گردشگری

تعریف گردشگری


Image result for ‫گردشگری‬‎


سازمان جهانی گردشگری با توجه به تمامی تعاریف گردشگری که تا قبل از سال ۱۹۹۴ ارائه شده بودند در سال ۱۹۹۵ یک تعریف نهایی منتشر کرد:

«مجموعه فعالیتهای فرد یا افرادی که به مکانی غیر از مکان عادی زندگی خود مسافرت و حداقل یک شب و حداکثر یک سال در آنجا اقامت می‌کنند و هدف از مسافرت آنان نیز گذراندن اوقات فراغت است. البته اهدافی نظیر اشتغال و کسب درآمد شامل آن نمی‌شود» براین اساس کسانی که شامل این تعریف می‌شوند نیز گردشگر نامیده می‌شوند.

دریا وصنعت گردشگری

نتیجه تصویری برای دریا و صنعت گردشگری

کشور ایران با توجه به موقعیت‌های خاص جغرافیایی و دسترسی دو سویه‌اش به دریا از مزیتی نسبی در توسعه‌ی گردشگری ساحلی و دریایی برخوردار است. اما گام اول در این رونق‌بخشی ایمن سازی سفرهای مرتبط با این بخش‌هاست.


آشنایی با گردشگری دریایی و گردشگری ساحلی


به گزارش نشریه الکترونیک توسعه ترابر ایرانیان، به مجموعه‌ فعالیت‌های تفریحی و سرگرمی که در محیط‌های دریایی دور از ساحل توسط گردشگران انجام می‌شود گردشگری دریایی و چنان‌چه این فعالیت‌ها در محیط ساحل‌ها انجام پذیرد، ذیل گردشگری ساحلی دسته بندی می‌شوند. هرچند گردشگری دریایی از نظر ماهیت با گردشگری ساحلی متفاوت است اما به دلیل وجه مشترک هر دوی آن‌ها یعنی ارتباط با دریا، شباهت‌‌هایی نیز میان آن‌ها وجود دارد.

نوع فعالیت‌های تفریحی در گردشگری دریایی بیشتر در آب‌های عمیق و دور از خشکی انجام می‌‌شود که به تجهیزات و امکانات و آموزش‌های ویژه‌ای نیاز دارد و با خطرات ویژه‌ای نیز همراه است. برای مثال غواصی، سفرهای تفریحی، اسکی روی آب، جت‌اسکی، آکواریم دریایی و ماهی‌گیری در آب‌های عمیق از مهم‌ترین جذابیت‌های گردشگری دریایی‌اند.


  ظرفیت‌های گردشگری‌های دریایی و ساحلی در ایران


امروزه در اغلب کشورهای دنیا که بهره‌ای از سواحل دریایی دارند توجه به تورهای دریایی؛ حمل نقل دریایی، ورزش‌ها و تفریحات آبی و سایر سرگرمی‌های مرتبط با ساحل و فراساحل در صدر برنامه‌های گردشگری قرار دارد. سواحل ایران نیز هر ساله تعداد بسیاری از هموطنانمان را با جاذبه‌های فراوانش به سمت خود جلب می‌کند.

ادامه مطلب ...

بهتر است بدانید!

میدان تایمز در نیویورک - پر بازدید کننده‌ترین نقطه جهان با ۳۵ میلیون بازدیدکننده در سال...
,

اهمیت گردشگری

1.افزایش درآمد:

وقتی جهانگردان به کشوری وارد می‌شوندالزاماً باید هزینه‌هایی را در آن کشور بپردازند مثل هزینه غذا و هزینه محل اقامت، هتل، مهمانخانه، هزینه تفریحات، هزینه حمل و نقل، هزینه گشتها، تورها، و همچنین پولی که بابت خرید سوغاتی و کالای بومی کشور میزبان می‌پردازند و هزینه ورود به موزه یا مکان دیدنی این هزینه‌ها از طریق ارزی که وارد کشور میزبان می‌کنند باعث رونق اقتصادی کشور میزبان می‌شوند به جهان گردان صادرات نامرئی هم می‌گویند.


2.ایجاد شغل:

با توسعه فعالیتهای جهانگردی زمینه برای ایجاد اشتغال فراهم می‌شود و این امر برای کشورهایی که با جمعیت جوان و متقاضی روبه رو هستند بسیار مفید است از هر ده نفر گردشگر که وارد کشور میزبان می‌شود یک فرصت شغلی ایجاد می‌گردد.

تاریخچه

گردشگری درایران وجهان
Image result for ‫گردشگری‬‎

گردشگری درجهان:

کلمه توریسم از کلمه تور (tour) به معنای گشتن اخذ شده که ریشه در لغت لاتین turns به معنای دور زدن، رفت و برگشت بین مبدأ و مقصد و رخش دارد که از طریق زبان‌های فرانسه و انگلیسی به فارسی راه یافته‌است.

افراد ثروتمند معمولاً به اقصی نقاط جهان سفر می‌کنند تا شاهکارهای هنری را ببینند، زبان‌های جدید بیاموزند، با فرهنگ‌های جدید آشنا شوند و یا با غذاهای دیگر کشورها آشنا شوند.

اصطلاحات «توریسم» و «توریست» اولین بار در سال ۱۹۳۷ توسط جامعه ملل مورد استفاده قرار گرفتند. گردشگری به سفر به خارج از کشور و با مدت زمان بیش از ۲۴ ساعت اطلاق می‌شود.

گردشگری در ایران:با دقت در سفرنامه‌هایی که به جای مانده به این نتیجه می‌رسیم که آنچه از قرن نهم تا قرن چهاردهم میلادی وجود دارد، سیاحت مسلمانان است به کشورهای خاورمیانه و خاور دور، مانند: ژاپن و آفریقا و اروپا. جهانگردان مسلمان گزارش سفر خویش را در کتابهای جغرافیائی و یا در تحقیقات تاریخی و عقیدتی ارائه داده‌اند؛ و در این دوران خبری از رفت و آمد سیاحان اروپایی و مردمان غرب مسیحی نیست؛ و گویا آنان هیچ گونه‌ای علاقه‌ای به گردشگری نداشته‌اند. گاه گاهی به یک جهانگرد و تاجر یهودی غربی در بلاد شرق بر می‌خوریم. از قرن پانزدهم به بعد، بویژه در قرن هفدهم می‌بینیم که جریان گردشگری به طور دقیق به عکس جریان یافته است. جهانگردان مهم را غربیان تشکیل می‌دهند که به سرزمینهای شرق روی آورده و گزارشهای گوناگونی از آداب، میراث فرهنگی، شیوه‌های حکومتی، اجناس و محصولات شهرهای اسلامی داده‌اند و خبری از جهانگردان مسلمان نیست و یا اگر رحله هائی وجود دارد، در محدوده سفر حج و از منطقه‌ای اسلامی به منطقه‌ای دیگر است.

گردشگری ساحلی و دریایی ایران


کشور ایران با توجه به موقعیت‌های خاص جغرافیایی و دسترسی دو سویه‌اش به دریا از مزیتی نسبی در توسعه‌ی گردشگری ساحلی و دریایی برخوردار است. اما گام اول در این رونق‌بخشی ایمن سازی سفرهای مرتبط با این بخش‌ها ست.
آشنایی با گردشگری دریایی و گردشگری ساحلی

به گزارش نشریه الکترونیک توسعه ترابر ایرانیان، به مجموعه‌ فعالیت‌های تفریحی و سرگرمی که در محیط‌های دریایی دور از ساحل توسط گردشگران انجام می‌شود گردشگری دریایی و چنان‌چه این فعالیت‌ها در محیط ساحل‌ها انجام پذیرد، ذیل گردشگری ساحلی دسته بندی می‌شوند. هرچند گردشگری دریایی از نظر ماهیت با گردشگری ساحلی متفاوت است اما به دلیل وجه مشترک هر دوی آن‌ها یعنی ارتباط با دریا، شباهت‌‌هایی نیز میان آن‌ها وجود دارد.

نوع فعالیت‌های تفریحی در گردشگری دریایی بیشتر در آب‌های عمیق و دور از خشکی انجام می‌‌شود که به تجهیزات و امکانات و آموزش‌های ویژه‌ای نیاز دارد و با خطرات ویژه‌ای نیز همراه است. برای مثال غواصی، سفرهای تفریحی، اسکی روی آب، جت‌اسکی، آکواریم دریایی و ماهی‌گیری در آب‌های عمیق از مهم‌ترین جذابیت‌های گردشگری دریایی‌اند.


 
ادامه مطلب ...

ده مقصد معروف دریایی جهان

زندگی دزدان دریایی و کشتی های چوبی آنها همیشه برای ما جالب توجه بوده و شاید گروهی از ما هم آرزو داشتیم که چند روزی زندگی آنها را روی عرشه کشتی تجربه می کردیم از این رو جستجوی گنج های قدیمی و به دست آوردن نقشه انها که توسط دزدان دریایی کشیده شده سوژه اصلی بسیاری از کارتون ها و یا فیلم های هالیوودی بوده و هستند. این گونه داستان ها و همچنین دریانوردی از قدیم الایام جزو علاقه های بشر بوده و بطور کلی سفرهای دریایی و کشف سرزمین های ناشناخته سوژه ای بسیار جالبی برای ماجراجویی ماست.

امروزه با رشد و گسترش صنعت دریا نوردی و ساخت کشتی های تفریحی بسیار بزرگ و مجهز که گاهی به بزرگی یک شهر، روی اقیانوس بی کران شناور هستند این علاقه بیشتر خودنمایی می کند. علاقه بشر به دریانوردی و وجود این وسایل پیشرفته باعث می شود که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران دل به دریا بزنند و از این کشتی های تفریحی و امکانات آنها استفاده کنند.

اگرچه به تازگی حادثه کشتی تفریحی در سواحل ایتالیا باعث شده تا گروهی با تردید به این کشتی ها بنگرند، اما هنوز هم بازار تورهای دریایی بسیار داغ و گردشگران زیادی به مناسبت های مختلف بلیت این تورها را خریداری می کنند. بطور کلی می توان عنوان کرد که جذابیت های اینگونه تورها به قدری زیاد است که خاطرات تلخ آن به سرعت به دست فراموشی سپرده می شود .

بنابراین با وجود این شناورهای غول پیکر دسترسی به بسیاری از نقاط دور افتاده در گوشه و کنار این کره خاکی با هر نوع آب و هوایی ممکن خواهد بود حتی آبهای یخزده دو قطب هم دیگر مانعی برای به حرکت در آمدن کشتی های تفریحی یا همان کروزها نیست.

بنابراین با توجه به علاقه روز افزون و دیرینه بشر به سفرهای دریایی و تجربه زندگی روی عرشه کشتی هر روز شاهد افتتاح  خطوط کشتیرانی جدیدی در جهان هستیم که کشتی های تفریحی و بسیار مجلل آنها از آلاسکا تا دورترین جزایر اقیانوس آرام درحال تردد هستند و گروهی از گردشگران شاد را از سویی به سوی دیگر می برند اما هنوز هم گردشگران جدیدی هستند که به دنبال یافتن بهترین مقاصد دریایی این کشتی ها هستند. به همین منظور ده مقصد بسیار مشهور اینگونه تورها را برای ذهن جست جو گر آنها معرفی خواهیم کرد.


آنتراکتیکا Antarctica (قطب جنوب)

 


سالهاست که قطب جنوب به عنوان مهمترین و اولین گزینه سفر گردشگران و علاقمندان به سفرهای دریایی در بین تورهای تفریحی مطرح شده است و البته ماجراجویان زیادی را به سمت خود کشیده است. اگرچه دیرزمانی نیست که پای گردشگران به این سرزمین یخ زده گشوده شده اما هیجان دیدن خرس های قطبی و تجربه سرمای منفی 45 درجه باعث شده تنور اینگونه سفرها بسیار داغ باشد و قطب جنوب را به عنوان صدر نشین فهرست ده تایی ما قرار دهد. این سفر خاطره انگیز معمولا سفری ده روز از جنوب آمریکاست و تجربه زندگی در کشتی یخشکن را نیز به همراه خواهد داشت. دیدن این سرزمین یخ زده و حیات وحش آن می تواند هرگونه سختی این سفر را برای گردشگران و علاقمندان به اینگونه سفرهای تفریحی را ساده و اسان جلوه دهد.


قطب شمال Arctic

 


هرگردشگری که تجربه سفر قطب جنوب را داشته باشد یقینا علاقمند به تجربه سفر به قطب شمال نیز خواهد بود و البته علاقمندان به کشف دنیای یخی اسکی موها یعنی ساکنان اصلی این سرزمین بیشترین آمار گردشگران این منطقه را به خود اختصاص داده اند اما هنوز هم تجربه زندگی در کلبه های یخی اسکی موها باعث می شود که تعداد زیادی از گردشگران تازه کار را به خود جلب کند . این دسته از گردشگران و ماجراجوهای یخی سفر خود را با کشتی چند ستاره کروز به ایسلند و گرینلند آغاز می کنند و پس از آن زندگی در کشتی یخشکن اتمی را تجربه خواهند کرد اگرچه کشتی یخشکن اتمی به راحتی کشتی های تفریحی نیست اما هیجان و لذت تجربه این سفر باعث می شود که هرگونه سختی و کاستی به خاطره ای شیرین در این سفر تبدیل شود ، البته تجربه زندگی در کنار اسکی موها و دیدن حیات وحش منطقه باعث شده تا دومین رتبه فهرست ده تایی ما را قطب شمال به خود اختصاص دهد.


  ادامه مطلب ...